Last van etalagebenen?

Wanneer je last hebt van etalagebenen (claudicatio) voel je de drang om tijdens het lopen steeds een poosje stil te staan. Dit komt doordat je benen vermoeid of zelfs pijnlijk aanvoelen bij het lopen van een bepaalde afstand. Etalagebenen kunnen niet genezen, maar met de juiste behandeling kan verergering van de klachten verminderd worden.

homepage banner Louwers

Wat zijn etalagebenen? (claudicatio)

Als je last hebt van etalagebenen of anders gezegd claudicatio, heb je last van slagaderverkalking in de benen. Door de vernauwing in jouw benen kan er niet genoeg zuurstof met het bloed afgevoerd worden naar jouw benen, wat voor klachten kan zorgen. Tijdens het lopen hebben je benen namelijk meer zuurstof nodig. Wanneer je een eindje heeft gelopen krijgen je benen door de vernauwde slagaders minder zuurstof. Dit zorgt voor pijn in je benen, wat wegtrekt wanneer je een tijdje tot stilstand komt. Het wordt etalagebenen genoemd, omdat mensen met deze aandoening hun klachten proberen te verbloemen door te doen alsof ze winkeletalages aan het bekijken zijn.

Symptomen en oorzaken

Symptonen etalagebenen (claudicatio)

De meest voorkomende symptomen van etalagebenen zijn vermoeide benen, pijn of kramp tijdens het lopen of fietsen. De klachten treden op na een bepaalde afstand. Meestal bevindt de pijn zich in de kuiten, maar de klachten kunnen ook optreden in het bovenbeen, bilregio de voetzool of tenen. In ernstige gevallen kan de pijn ook aanwezig zijn wanneer je rust.

Oorzaken claudicatio

Claudicatio hoort bij een natuurlijk verouderingsproces. Echter er zijn wel een paar factoren die dit proces kunnen versnellen dit zijn:

•      Ongezond voedingspatroon
  •      Roken
  •      Erfelijkheid
  •      Slechte conditie en te weinig bewegen
  •      Diabetes mellitus
FotoFluvius-LouwersLocaties-20180511-003

Looptherapie bij Fysiotherapie Louwers

Claudicatio intermittens is niet te genezen maar kan door oefentherapie wel onder controle gehouden worden. Onze therapeuten kunnen je helpen bij je klacht. Tijdens de eerste afspraak vindt er een lichamelijk onderzoek en vraaggesprek plaats. Deze zijn nodig om de oorzaak van je klachten te achterhalen. Vervolgens wordt samen een persoonlijk behandelplan opgesteld. Hierin worden ook de te verwachten doelen in opgenomen. Het doel van de behandeling is het vergroten van de loopafstand.

Neem contact met ons op